Husk meg
Brukernavn
Passord
  • Du må logge inn for å kunne svare på dette innlegget! Dette gjøres øverst i høyre hjørnet.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 04 des 06, 10:21

Opprinnelig postet av Fredd
Som lærerstudent har jeg lært at rettskriving er det minst viktige i Norsk-faget. 


*Grøss*

Dette forklarer kanskje hvorfor de som går ungdomsskole og i den videregående skolen i dag ikke klarer å skrive en setning uten feil...  

Selv har jeg jobbet litt på Høyskole-nivå, og jeg har "tvunget" mine elever til å jobbe med språket i de rapportene de leverer fra seg.

Hvorfor?

Fordi ingen i arbeidslivet synes det er greit å ha ansatte som ikke er i stand til å skrive korrekt norsk - også rettskrivning. Da kan det være like greit å venne seg til å skrive rett med en gang, fremfor å få sjokket når virkelighetens verden møter dem.

Som tidligere bedriftsleder og mottaker av endeløse rekker jobbsøknader ble de som ikke evnet å skrive korrekt norsk (med mindre de opplyste om f.eks. dysleksi) lagt et godt stykke nedover i bunken.

Førsteinntrykk er viktig - i alle sammenhenger - og de fleste av oss kommuniserer absolutt mest skriftlig.

Men, du har selvsagt rett i at mottakerbevisstheten og innholdet må komme tydelig frem. Jeg kan bare ikke forstå at det ikke skal være mulig å få til begge deler... 

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340