Husk meg
Brukernavn
Passord

Andersen vil kutte i åpenheten

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Funk1

A-lagspiller

Ble medlem: 26 mar 03
Innlegg: 403

Lagt til: 22 des 06, 10:15
Endret: 22 des 06, 10:18
Det er med undring jeg i dag leser i Fredrikstad Blad at klubbdirektør Morgan Andersen truer med å kutte i den åpenheten som har eksistert rundt FFK de siste årene. Det er en framgangsmåte jeg mener vil skade kluben mer enn den vil gagne.

Vi har akkuratt lagt bak oss en av de største omorganiseringsprosessene i FFK sin historie. Det var en prosess som i hvert fall ikke foregikk i åpenhet, og erfaringene fra den prosessen er ikke gode. I forkant av at Eggen valgte å gå av som trener eksisterte det en rekke rykter og spekulasjoner rundt klubben. Enkelte detaljer lekket ut, og Fredrikstad Blad blir nødvendigvis interessert. Men i stedet for å opplyse om hva som var på ferde, valgte både FFK-sjef Bjørn Jensen og direktør Andersen å enten være "utilgjengelige" eller ikke å kommentere saken. De ville heller ikke fortelle hva slags ideer som lå til grunn for den nye organisasjonsplanen. Dette mener jeg var skadelig for klubben. Omroganiseringen av FFK er den største reorganiseringen av klubben på mange år. I stedet for å få en konstruktiv og åpen diskusjon om fordeler og ulemper ved en slik reorganiseringen endte det hele opp som en lukket prosess der byens innbygere ble stengt ute fra innsyn i beslutningsprosessene. Til slutt gikk hovedtreneren av mens supportere og andre interessenter måtte sitte med hendene i fanget og vente på at den nye organisasjonsplanene ble presantert. Resultatet ble spekulasjoner, misnøye og store oppslag i media som til og med kan ha vært basert på misforståelser.

At Andersen truer med å lukke klubben enda mer finner jeg derfor foruroligende. Jeg stiller også spørsmålstegn ved om han har støtte for et slikt utspill i FFK sitt styre. Det vil i så tilfelle være opsiktsvekkende. Andre som har meninger om dette?

kanogvetalt

Landslagsspiller

Ble medlem: 01 jul 04
Innlegg: 5513

Lagt til: 22 des 06, 10:39

Slik jeg tolker det har åpenheten rundt klubben hendlet om at spillere og trener har vært "tilgjengelige" i lokalsamfunnet. De har snakket med alt og alle, og det har vært mulig å treffe dem på klubbhuset.

FFK er nå en bedrift som omsetter for nær 100 mill.  I bedrifter på denne størrelsen er det ikke vanlig at ledelsen informerer alle ansatt om de beslutningsprosessene som foregår daglig. Da er det heller ikke naturlig at FFK informerer deg eller meg, eller resten Fredrikstads befolkning for den saks skyl, om alt de tenker og foretar seg.

---------------------------

Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 22 des 06, 10:42
FFK har lekket som en sil... Flere av lekkasjene har bært preg av å være i "egeninteresse" fra en eller flere av partene i klubben som har vært involvert i sakene.

Selvsagt er det i klubbens interesse å kontrollere informasjonsflyten.  Det betyr ikke nødvendigvis det samme som at informasjonen ikke skal presenteres for allmuen - men at de ønsker å ha kontroll over informasjonen som presenteres.

Med tanke på det voldsomme mediekjøret FFKs administrasjon har kan jeg forstå at de ønsker å redusere åpenheten litt og heller informere når det er noe å informere om - og heller informere godt.

Jeg er sikker på at mye tid er brukt på forsøk på å rydde opp i lekkasjer, forsøk på å korrigere feilaktig informasjon, osv. Dette er tid som FFKs ledelse mer enn gjerne kunne brukt på andre ting.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Brukernavn

Landslagsspiller

Ble medlem: 23 jul 04
Innlegg: 1162

Lagt til: 22 des 06, 10:45

Tror nok dette skaper mer arbeids ro jeg da, det virker jo som det møkka bladet har webb-kamera der jo.

Det er den "åpenheten" der jeg vil ha bort.

ENDELIG har FFK fått omorganisert !

---------------------------

Moss !?....nei et sted får vi jaggu sette ned strikken.
Send en hund etter øl...


Svein

A-lagspiller

Ble medlem: 25 mar 03
Innlegg: 653

Lagt til: 22 des 06, 10:54
Enig i at det kan være en fare ved å lukke. Hensikten kan være god den, men faren for korrupsjon øker. Blir spennende å se hvordan ting blir... :) God Jul!

---------------------------

Who is General Failure and why is he reading my disc??


hiawata

Juniorspiller

Ble medlem: 01 nov 03
Innlegg: 145

Lagt til: 22 des 06, 11:26

Viktig debatt funk1. Jeg mener den nevnte åpenheten, enten den omhandler organisasjonsstruktur og forholdet til pressen, eller om det gjelder måten spillere og ledere gjør seg tilgjengelige for byens borgere, er sentralt både i å sikre en ryddig prosess innad og å opprettholde og forsterke båndene mellom oss og dem. Om man har som utgangspunkt at alle prosesser og beslutninger og skal kunne tåle dagens lys og en åpen debatt, har vi den beste garantien for beslutningene også blir fattet på rett grunnlag. Dette må være et mål for enhver virksomhet som driver utadrettet virksomhet.

Ved siden av en forsikring om at beslutningene blir fattet på riktig grunnlag, er denne åpenheten også avgjørende for vårt forhold til klubben. Engasjementet, eierskapet og innlevelsen er den viktigste og største ressursen klubben forvalter. Gjennom åpenhet og å invitere til bidrag, isteden for å skjule og lukke vil båndene mellom tilskuer og klubb styrkes.

---------------------------

på vinger over europa


Oslo

A-lagspiller

Ble medlem: 10 aug 04
Innlegg: 311

Lagt til: 22 des 06, 11:30
Opprinnelig postet av hiawata

Viktig debatt funk1. Jeg mener den nevnte åpenheten, enten den omhandler organisasjonsstruktur og forholdet til pressen, eller om det gjelder måten spillere og ledere gjør seg tilgjengelige for byens borgere, er sentralt både i å sikre en ryddig prosess innad og å opprettholde og forsterke båndene mellom oss og dem. Om man har som utgangspunkt at alle prosesser og beslutninger og skal kunne tåle dagens lys og en åpen debatt, har vi den beste garantien for beslutningene også blir fattet på rett grunnlag. Dette må være et mål for enhver virksomhet som driver utadrettet virksomhet.

Ved siden av en forsikring om at beslutningene blir fattet på riktig grunnlag, er denne åpenheten også avgjørende for vårt forhold til klubben. Engasjementet, eierskapet og innlevelsen er den viktigste og største ressursen klubben forvalter. Gjennom åpenhet og å invitere til bidrag, isteden for å skjule og lukke vil båndene mellom tilskuer og klubb styrkes.

 

Nevn èn bedrift som behandler ansettelsesprosesser og organisasjonsendringer offentlig??


Asgeir

Landslagsspiller

Ble medlem: 20 mai 04
Innlegg: 1048

Lagt til: 22 des 06, 11:41
Morgans tanker om åpenhet er helt i tråd med næringslivets tanker og idéer, desverre.

Åpenhet, merbestemmelse, informasjon og samarbeid er plunder og heft (etter konsernets syn), og begrenser et konserns mulighet for økonomisk suksess.

Vi må huske at en åpen debatt om organisasjonsformen i FFK ville ha stabla på bena svært engasjement, diskusjoner, avisskriverier, møter, supporteropprop osv. Dette er man naturlig nok ikke interessert i, siden det skaper masse merarbeid, og kritiske røster som vil forårsake et svare strev med å forsvare motivasjonen bak en omorganisering.

Dette er 2006, folkens, og vi er i ferd med å våkne opp til en helt ny hverdag. Når skal vi skjønne at pengemakta ikke kan ta avgjørelser???

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 22 des 06, 12:06
Endret: 22 des 06, 12:20
Jeg må bare spørre;

Har du hørt på selve radiointervjuet hvor Andersen snakker om dette, Funk1? Eller har du bare lest FBs artikkel og deres vinkling?

Dersom du har det, så skjønner jeg ikke helt hvordan du kan klare å blåse dette så ut av proporsjoner.

Dersom du ikke har det, så foreslår jeg at du hører på radiointervjuet her.

Morgan Andersen redegjør veldig godt for saken der, og jeg forstår ham godt dersom han har sagt at man i ytterste konsekvens må lukke klubben mer ovenfor lokalmedia dersom FB fortsetter å skrive usannheter og er mer interessert å ta "mann fremfor ball". Altså skape egne vinklinger på saker fremfor å fremstille fakta og sannheten. Joakim Simensen er vel den samme journalisten som har skrevet hele artikkelserien om Olafsen og som har vist seg å være basert på meget tynt grunnlag. Eventuelt har man tatt feil ord i bruk.

At klubben ønsker å kontrollere informasjonsflyten er noe Morgan Andersen også tidligere har uttalt. Da får klubben presentert sin versjon av sakene, og ikke den som FB velger å presentere. Det er jo derfor klubben ønsker å satse på FFK-TV og egne nettsider i fremover. Kanskje må FB finner seg i å hente stoff derfra i fremtiden, da de har blitt altfor tabloide i fremstillingen. Det er slik de store engelske klubbene gjør det mer og mer. Færre spillere stiller opp på pressekonferanser. Man uttaler seg hovedsaklig foran live-TV eller via klubbens egne informasjonskanaler, og da hovedsaklig klubbenes egne TV-kanaler. Dette er i ferd med å skje her til lands også.

Utover dette, så mener jeg at etter Morgan Andersen inntreden i klubben, så har den blir mer åpen igjen. Andersen er veldig flink til ta seg tid for å lytte til alt og alle. Ta en prat med ham selv, så vil du oppleve dette. De jeg har snakket med, og som faktisk har tatt en prat med Morgan, hevder at de har fått et helt annet inntrykk av mannen enn de først fryktet. Meg selv inkludert.

For øvrig finnes det vel ikke en klubb (eller bedrift) i verden som gir publikum direkte innsyn i beslutningsprosesser og forhandlinger som pågår mellom parter innad i bedriften. Dette presenteres når saker er ferdigforhandlet og vedtatt. Publikum måtte heller ikke vente på de nye organisasjonsplanene skulle bli presentert. De ble presentert samme dag som Eggen valgte å trekke seg. Dette er en avgjørelse som eiere og styret bestemmer. Ikke alle andre.

Til slutt så har heller ikke klubben nektet å svare på noen slike spørsmål som du påstår. Det er bare å ta telefonen til en av personene selv, så får du helt sikkert svar på de tingene du lurer på. Verre er det ikke.

Edit: Jeg har også lagt merke til at man slakter Morgan Andersen og "blåruss" om hverandre. Kan noen vise meg "blårussutdannelsen" til Morgan Andersen? Den er jeg spent på å lese om.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 22 des 06, 16:11
Opprinnelig postet av Holters

Edit: Jeg har også lagt merke til at man slakter Morgan Andersen og "blåruss" om hverandre. Kan noen vise meg "blårussutdannelsen" til Morgan Andersen? Den er jeg spent på å lese om.


Holters, dette er enkel matematikk for enkle sjeler:

Bedriftsleder med økonomisk ansvar = Blåruss.

Men det kan bli enda verre:

Bedriftsleder med økonomisk og markedsansvar = BI eller NMH-eksaminand.

PS! Gud hjelpe oss for å få noen som kan noe inn i FFKs styre og stell! Det kan jo hende vi blir proffe nok til å oppnå 150 millioner i budsjett i løpet av 3-5 år (noe jeg tror vi må opp på for å forbli et topplag og spille brukbart i Europa).

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


FlightOfTheRat

Landslagsspiller

Ble medlem: 24 sep 06
Innlegg: 2221

Lagt til: 22 des 06, 19:48

Kan være enig i at debatten er interessant, men jeg er ikk eenig i at det er behov for stor offentlig åpenhet og debatt omkring alle saker på FFKs dagsorden.

 

FFK er ikke et politisk organ, det skal ikke være demokratisk styrt av alle innbyggere i Fredrikstad. Men det er klart at det er mange som har lyst til å være med å bestemme litt, og som synes deres egen mening burde bli hørt og lyttet til.

 

 


Ido Form Klyster

A-lagspiller

Ble medlem: 16 jul 05
Innlegg: 605

Lagt til: 22 des 06, 19:55

Økonomer tjener i det minste penger, hjelper ikke med alt engasjement og begeistring i hele verden hvis man ikke har nåla i veggen.

 

Den kutten i åpenheten mtte bare komme etter at FB den ene dagen lovpriser dassen FFK spillerne driter i, og den neste setter alle kluter til for å skape negativ oppmerksomhet rundt klubben. Og siden FB er det største info mediet i Fredrikstad (minus nettet, seff) skaper dette mye støy rundt klubben og de ansatte, ergo får de ikke arbeidsro i en periode de absolutt skulle hatt det.

---------------------------

-Det er min forbannede rett å skrike når jeg har kjøpt billett-


Patrioten

Landslagsspiller

Ble medlem: 06 jun 03
Innlegg: 9586

Lagt til: 22 des 06, 20:20

Opprinnelig postet av Holters
Jeg må bare spørre;

Har du hørt på selve radiointervjuet hvor Andersen snakker om dette, Funk1? Eller har du bare lest FBs artikkel og deres vinkling?

Dersom du har det, så skjønner jeg ikke helt hvordan du kan klare å blåse dette så ut av proporsjoner.

Dersom du ikke har det, så foreslår jeg at du hører på radiointervjuet her.

Morgan Andersen redegjør veldig godt for saken der, og jeg forstår ham godt dersom han har sagt at man i ytterste konsekvens må lukke klubben mer ovenfor lokalmedia dersom FB fortsetter å skrive usannheter og er mer interessert å ta "mann fremfor ball". Altså skape egne vinklinger på saker fremfor å fremstille fakta og sannheten. Joakim Simensen er vel den samme journalisten som har skrevet hele artikkelserien om Olafsen og som har vist seg å være basert på meget tynt grunnlag. Eventuelt har man tatt feil ord i bruk.

At klubben ønsker å kontrollere informasjonsflyten er noe Morgan Andersen også tidligere har uttalt. Da får klubben presentert sin versjon av sakene, og ikke den som FB velger å presentere. Det er jo derfor klubben ønsker å satse på FFK-TV og egne nettsider i fremover. Kanskje må FB finner seg i å hente stoff derfra i fremtiden, da de har blitt altfor tabloide i fremstillingen. Det er slik de store engelske klubbene gjør det mer og mer. Færre spillere stiller opp på pressekonferanser. Man uttaler seg hovedsaklig foran live-TV eller via klubbens egne informasjonskanaler, og da hovedsaklig klubbenes egne TV-kanaler. Dette er i ferd med å skje her til lands også.

Utover dette, så mener jeg at etter Morgan Andersen inntreden i klubben, så har den blir mer åpen igjen. Andersen er veldig flink til ta seg tid for å lytte til alt og alle. Ta en prat med ham selv, så vil du oppleve dette. De jeg har snakket med, og som faktisk har tatt en prat med Morgan, hevder at de har fått et helt annet inntrykk av mannen enn de først fryktet. Meg selv inkludert.

For øvrig finnes det vel ikke en klubb (eller bedrift) i verden som gir publikum direkte innsyn i beslutningsprosesser og forhandlinger som pågår mellom parter innad i bedriften. Dette presenteres når saker er ferdigforhandlet og vedtatt. Publikum måtte heller ikke vente på de nye organisasjonsplanene skulle bli presentert. De ble presentert samme dag som Eggen valgte å trekke seg. Dette er en avgjørelse som eiere og styret bestemmer. Ikke alle andre.

Til slutt så har heller ikke klubben nektet å svare på noen slike spørsmål som du påstår. Det er bare å ta telefonen til en av personene selv, så får du helt sikkert svar på de tingene du lurer på. Verre er det ikke.

Edit: Jeg har også lagt merke til at man slakter Morgan Andersen og "blåruss" om hverandre. Kan noen vise meg "blårussutdannelsen" til Morgan Andersen? Den er jeg spent på å lese om.

 

Jeg er enig med deg Holters i forhold til Morgan om det å ta seg tid til andre, jeg kommuniserer  med han gjennom mail og her får jeg svar på mer enn jeg egentlig bør, her kommer det åpene og ærlige svar tilbake.

Kjenner til at han snakker med supportere på telefonen på kveldstid når han fri også, det forteller vel at han vil ta vare på både liten og stor?


denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 22 des 06, 20:35
Opprinnelig postet av Ido Form Klyster

Økonomer tjener i det minste penger, hjelper ikke med alt engasjement og begeistring i hele verden hvis man ikke har nåla i veggen.

Økonomer tjener ikke penger.

(dette er selvsagt en spissformulering)  ;)

For å utdype: Økonomer er personer som skal forvalte de inntektene andre personer i en organisasjon eller i et firma genererer. De som selger varer eller tjenester direkte tjener penger, de som produserer varene som selges tjener penger. En økonom tjener ikke penger med mindre han er økonomikonsulent og selger sine tjenester.

Men du har selvsagt rett i at det ikke hjelper noe som helst dersom en klubb som FFK ikke har nåla i veggen. Og FFK har, til de grader, vært der... Det er ikke mange åra siden publikum hadde grillfest på hjemmekampene i 2. divisjon og lå strødd i sola og koste seg, mens de drømte om bedre tider (elitefotball var et fjernt minne og en like fjern drøm) og egentlig ignorerte hva som skjedde på banen - laget vi alle elsker ville ikke rykke opp allikevel.

Det FFK nå gjør er å bli mer proffe.

Derfor blir jeg like overrasket som enkelte andre her inne over hvor ufattelig sneversynte enkelte av oss, supporterne, er.

Vi drømmer om å ha et lag i europa-toppen, men som skal skaltes og valtes på lik linje med kebabkiosken på hjørnet...  Jeg vil faktisk tro at nesten en hvilken som helst kebabkiosk har vært mer strømlinjeformet drevet enn FFK. Det fikk vi eksemplet på i vår/sommer, da klubben vår nesten brakk ryggen økonomisk - fordi den daværende ledelsen hadde kjørt klubben i grøfta - og en redningsaksjon av dimensjoner måtte på plass.

Jeg tror vi vil komme langt med en ny organisasjon, som er flinke til å informere - om enn ikke involvere - oss i avgjørelser som er viktige.

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


FFK1903

Moderator

Ble medlem: 27 nov 03
Innlegg: 7068

Lagt til: 23 des 06, 03:00

Stengt



Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 21:35 | 06d4061f