Den store Norge-tråden
Opprinnelig postet av Plankekæll
Noen ganger blir jeg rett og slett kvalm av deg.
Hatt en litt dårlig dag?
---------------------------
Spillere og trenere kommer og går. Klubben består.
Plankekæll

Ble medlem: 03 okt 05
Lagt til: 12 jun 09, 21:39
Endret: 12 jun 09, 21:41
Endret av: Plankekæll
Har sendt deg en PM kanogvetalt. Men nei, har hatt en fin dag.
Synes fremdeles du kan være mer ydmyk overfor andre, blir mye belæring og lite selvkritikk.
Jeg liker feks IKKE at du rakker ned på mine meninger fordi de kanskje tilfeldigvis var like Solér sine meninger. Ikke vet jeg, jeg har ikke hørt hans svada etter kampen.
Tilbake til tråden, folkens. Ta resten på PM!
Noen som er enige med de såkalte ekspertene om at Norge har en sjanse til å komme til VM? Det er jo selvfølgelig en liten teoretisk sjanse, men det skjer rett og slett ikke. Hvorfor skulle Norge, som såvidt kommer til målsjanser, plutselig vinne alle sine kamper og samtidig ha masse, masse flaks? Det er bare nordmenn som tror på sånt.
Bruk resten av VM-kampene til å satse på unge spillere og spille inn et ungt lag mot neste kvalikk.
Tror sjansene for at Norge skal nå VM er små. Ikke fordi jeg tviler på at laget vil lykkes i noen av de kommende kampene, men fordi de kom i etterleksa under Hareide.
Jeg tror dog at Drillo vil ha langt større suksess enn Hareide fordi han er tydlig og sta, der Hareide er vaklende og vinglete. Laget hadde jo ny taktikk i hver kamp under Hareide. Drillo er kanskje den treneren Norge kan håpe på å få som landslagstrener som har størst autoritet og har evnen til å få laget til å fungere som ett lag. Taktikken blir da relativt underordnet etter min mening.
Når det gjelder diskusjonen om hvordan norske unggutter skal trene for å komme til nederlansk nivå, så har det vært sagt mye om det i de siste dagene av forståsepåere. Jeg følger opp med fasitsvaret(og erter på meg noen igjen): MER!
Fotballspillere i 12 års alderen trener kanskje 2 ganger(max 6 timer) i uken med laget. At mye av denne tiden går med til å trene samhandling(ikke taktikk) er viktig og selvfølgelig. Jeg tror at 12 åringer må trene minst 20 timer i uke for å bli virkelig gode. Hva så med de resterende 14 timene? Det handler om egentrening på løkka eller i ballbinge. De som er best til å bruke denne leken målrettet til å bli bedre, blir det. De som bare henger med får ikke nok utbytte og vil heller ikke ha like stort potensiale.
Når det kommer til stykket så handler det om innstilling, vedvarende motivasjon og kyndig veiledning. Det viser seg å hjelpe med f.eks en far/trener/lærer som trykker på også. Dessuten handler nok mye av forskjellen i norsk vs. nederlansk talentutvikling om kultur. I Norge er det letter å "broile" frem unge utøvere i individuelle idretter fordi det er mindre synlig.
3 timer om dagen for 12-åringer? Det syns jeg hørtes veldig mye ut...
Jeg tror det er langt viktigere å se på innholdet i treningene enn mengden. Halvannen times effektiv trening hver dag er langt bedre enn tre timer halvveis effektivt.
Det må utvikles bedre pasnings- og mottaksferdigheter hos unge spillere i dag. Dette er erfaringene ungdomslandslagene har fra sine turneringer. Pasning/mottak+ 1F er noe Norge henger langt etter med ift. de andre gode landa i Europa.
Man ser det også på de gode lagene i Europa i dag. Barcelona, Manchester, Liverpool og Arsenal(for å nevne noen) har spillere med høye pasnings- og mottakskvaliteter, i tilleg til høy bevegelse. Skal vi utvikle toppspillere til de store klubbene i Europa, må pasningene skjerpes. Der henger Norge langt etter.
Opprinnelig postet av Lemmy
3 timer om dagen for 12-åringer? Det syns jeg hørtes veldig mye ut...
Enig, og her ligger mye av utfordringen. jeg vet ikke om 20 timer i uken er noen fasit, men det er det timeantallet som mange eksperter hevder må til innen alle idretter. I et komplekst lagspill som fotball er nok ikke behovet mindre. Det er uansett ikke kultur for slike treningsmengder i Norge. Men jeg mener at mesteparten av dette vil være egentrening med kvalitet.
En viktig forutsetning for å bli god er at man liker å holde på med det man gjør. Jeg tror mange 12-åringer ville sluttet med fotball om det ble forventet at de trente tre timer om dagen.
Om norsk talentsatsning skal bli bedre må man heller se på om man har dyktige nok trenere enn å begynne å mase om antall timer. Det fins mye bra ungomstrenere i Norge, men min oppfatning er at det er mye foreldre som trener små barn(7-12 år). Dette fungerer innimellom, mens det andre ganger blir katastrofalt dårlig.
Det er kjempeviktig å ha gode trenere også når man er små. Og til de som eventuelt måtte misforstå meg, snakker jeg ikke om nazi-trenere som skal dyrke frem talenter og kjefter og smeller. En god trener er en som er pedagogisk flink, men som samtidig har bra peiling på det fotballfaglige. Det går an å ha treninger av høy kvalitet samtidig som man har det gøy og ivaretar de som ikke er så veldig gode.
Veldig enig med Lemmy, men er enig med kanogvetalt om en ting, og det er at man bør trene mer enn man gjør i dag. Grunnen til at ikke norske spillere utvikler nok tekniske ferdigheter, er at man trener for lite. I Norge vektlegges ikke trening med ball, den viktigheten den fortjer. For at basisferdighetene skal utvikles må det trenes mye med ball, og det må trenes mer enn det gjør i dag. Sammenligner man ungdom som trener fotball med ungdom som bedriver individuelle idretter, fremstår fotballsparkere som late. Det er ingen tvil om at det bør trenes mer og bedre på et tidlig stadie, dersom man ønsker spillere med gode tekniske ferdigheter
Rød hvit til jeg dør:)
Vel, 0-0 mot Makedonia, betyr vel intet WM-sluttspill, hvis ikke folk tror da at vi tar Nederland til onsdag...
Kopierer vi 2006 sesongen i år tro ? Med nedrykkstrid og våres 12. cupfinaleseier ?
-------
Do join my mafia at http://apps.facebook.com/inthemafia/status_invite.php?from=709870754
Knuty

Ble medlem: 28 mar 05
Lagt til: 06 jun 09, 19:44
Endret: 06 jun 09, 19:48
Endret av: Knuty
Opprinnelig postet av Knuty
Litt redd for at dette blir en kjedelig kamp, preget av varmen, med mye drittspill fra vår side.. Håper jeg tar feil.
Traff bra på den..
Direkte svakt, opptrer som livredde for å tape en kamp vi MÅ vinne. Hva i alle dager skal Carew gjøre helt alene mot fire mann, når han får en upresis møkkapasning på 40 meter gang på gang?
Kun én stor målsjanse (som jeg kommer på i farta i alle fall) i en hel kamp, mot "kjempenasjonen" Makedonia.
Da er i alle fall løpet kjørt for vår del, uansett hvilken sannsynlighet drillo tryller fram denne gangen. Like greit er det også, så slipper resten av verden og se hvor dårlige vi faktisk er. Jeg tror det hadde blitt direkte flaut.
Dårlig,skift ut alt,begynn på ny kvalifisering nå med Solbakken. Livredde for å slippe inn mål,ingen kommer etter,midtbanen svak,en sjanse gjennom 90 min. DET ER BARE LØSSALGSAVISENE som hetser disse kampene opp en uke i forkant-vi SKAL selge aviser. Vi blir revet med og tror på undere. Så-detta var jæ....dårlig,men ærlig talt, hadde vi ventet noe mer ?
Bør Drillo hente inn Vidar Martinsen? Ser at de kan hente en midtstopper eller annen spiller siden Hangeland er utestengt. Drillo sier de har Høiland og Fevang i troppen som kan ta den plassen. Da må det da være bedre å hente inn Vidar som har vært stabilt veldig god i hele år...
Det skjer nok ikke, men moro hadde det vært.
Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net
Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net
17/01/2025 15:21 | 34df8bbb