Husk meg
Brukernavn
Passord

Investorpoolen

Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 12 des 06, 17:32
Nå har investorpoolen fått sin første tilbakebetaling etter deres kjøp (investering) av 50% eierskap av FFKs spillerstall i sommer.

(Jeg er selvsagt fullstendig klar over den elendige økonomiske situasjonen vi var i under sommermånedene, og har full forståelse for at vi benyttet salg av 50% eierskap i spillerstallen som virkemiddel for å hente inn kapital vi sårt trengte. )

I sommer fantaserte vi om at Tarik, om noen sesonger, ville bli førstemann som genererte penger til investorpoolen. Det skjedde altså ikke.

Nå har vi solgt Brenne, og Investorpoolen har blitt tilført (8-1,5)/2=3,25 millioner. Den samme summen får FFK. (Dette forutsetter selvsagt at Moss har krav på 1,5 millioner og at salgssummen faktisk er 8 millioner. Begge disse talla har blitt hentet fra kilder her på forumet - og utenfor (les: tabloider og aviser) - og må følgelig tas som de er; ubekreftede.

Hvis vi tenker i reelle kroner og øre har FFK solgt Brenne for 3,25 milloner kroner. Det blir ikke rare festen av sånt.

Er det noen her inne som vet noe konkret om hvordan spillerpoolen faktisk er lagt opp? 

Hvilke premisser og føringer ligger der (om noen) i forhold til re-investering av midler som blir tilført poolen som salg av en spiller?

Er det noen intensjonsavtaler (Like gode som Telenors med Grameen Bank, forhåpentligvis)?

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 12 des 06, 17:42
Endret: 12 des 06, 17:46
Opprinnelig postet av denialsander
Nå har vi solgt Brenne, og Investorpoolen har blitt tilført (8-1,5)/2=3,25 millioner. Den samme summen får FFK. (Dette forutsetter selvsagt at Moss har krav på 1,5 millioner og at salgssummen faktisk er 8 millioner. Begge disse talla har blitt hentet fra kilder her på forumet - og utenfor (les: tabloider og aviser) - og må følgelig tas som de er; ubekreftede.

Hvis vi tenker i reelle kroner og øre har FFK solgt Brenne for 3,25 milloner kroner. Det blir ikke rare festen av sånt.


Hvor har du de summene fra?

Jeg mener å huske at investorpoolen kjøpte rettighetene til 50% av spillerstallen, og det er ikke det samme som 50% av hver enkelt spiller i hele stallen.

Dersom salgssummen er på 8 millioner, og FFK kjøpte Brenne fra Moss for 1.5 million og 25% ved videresalg, så skal Moss ha (8 - 1.5) / 0,25 = 1.625 million.

Da står vi igjen med 6,375 millioner.

Hvordan fordelingsnøkkelen av disse 6.375 millionene er, vet jeg ikke. Kanskje har investorpoolen krav på hele summen dersom de kjøpte rettighetene til Simen Brenne. Kanskje halve, kanskje 1/4, kanskje 3/4. Det vet jeg rett og slett ikke.

Det er lov å håpe at investorpoolen spytter alle kronene direkte inn i FFK igjen, men det er det ingen garanti for.

Uansett så får ikke FFK 8 millioner rett inn på konto som de kan bruke fritt til forsterkninger slik det ser ut som en del har trodd.

Synes for øvrig det har vært skrekkelig lite informasjon om dette investorpoolen. Jeg har aldri opplevd en investorpool som fungerer slik som den FFK benytter seg av. Det virker ikke som de vil ha reklamen dette kunne ha gitt, slik alle de andre pengesterke karene rundt i landet ønsker. For eksempel Brann.

denialsander

Landslagsspiller
Ble medlem: 06 jul 05
Innlegg: 3236

Lagt til: 12 des 06, 17:55
Endret: 12 des 06, 17:56
Opprinnelig postet av Holters


Hvor har du de summene fra?

Jeg mener å huske at investorpoolen kjøpte rettighetene til 50% av spillerstallen, og det er ikke det samme som 50% av hver enkelt spiller i hele stallen.

Dersom salgssummen er på 8 millioner, og FFK kjøpte Brenne fra Moss for 1.5 million og 25% ved videresalg, så skal Moss ha (8 - 1.5) / 0,25 = 1.625 million.

Da står vi igjen med 6,375 millioner.

Hvordan fordelingsnøkkelen av disse 6.375 millionene er, vet jeg ikke. Kanskje har investorpoolen krav på hele summen dersom de kjøpte rettighetene til Simen Brenne. Kanskje halve, kanskje 1/4, kanskje 3/4. Det vet jeg rett og slett ikke.

Det er lov å håpe at investorpoolen spytter alle kronene direkte inn i FFK igjen, men det er det ingen garanti for.

Uansett så får ikke FFK 8 millioner rett inn på konto som de kan bruke fritt til forsterkninger slik det ser ut som en del har trodd.

Synes for øvrig det har vært skrekkelig lite informasjon om dette investorpoolen. Jeg har aldri opplevd en investorpool som fungerer slik som den FFK benytter seg av. Det virker ikke som de vil ha reklamen dette kunne ha gitt, slik alle de andre pengesterke karene rundt i landet ønsker. For eksempel Brann.


Summene er, som jeg skrev, hentet fra forumet her og ymse nettaviser.  Orker ikke søke dem fram, men talla er omtrent som dine - bare at jeg avrundet mossesummen til 1,5 milloner og brukte ikke 1,625 mill.

Jeg tolket kjøpet av rettighetene (50%) som et kjøp av 50% eierandel i samtlige spillere.  Jeg har veldig vanskelig for å se andre alternativer...   Dermed tok jeg også automatisk 50% av 6,5 milloner og "gav" investorpoolen. ;)

Kanskje du kan ta en telefon til Høili for å høre om det er mulig for oss supportere å få litt mer informasjon om investorpoolen??

---------------------------

Pear Pimples for Hairy Fishnuts!


Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 12 des 06, 18:05
Endret: 12 des 06, 18:08
Deltagere i investeringsselskapet er:

Terje Høili
Planbo A/S / Rune Kilebu
Beer Sten A/S / Anders Beer
Stene Stål og Gjenvinning A/S / Øyvind Stene
Øra Utvikling A/S / Roar Edvardsen
Fredrikstad Transport & Spedisjon AS / Jon Børresen
Haakon Sæter
Fossum Eiendom A/S / Erik Fossum

Samtige åtte blir representert i styret i det nydannede investeringsselskapet.

Tas med på råd

Anders Beer utdyper hvordan den nye investeringsselskapet skal virke. - Vi åtte i styret regner med å bli tatt med på råd når spillere skal kjøpes og selges.

Få har blitt rike på å investere i norsk fotball. Stenmillionær Beer har heller ingen forhåpninger om raske penger:

- Dersom man skulle tjene penger på å selge en spiller, vil vel disse pengene pløyes tilbake i klubben. Dette er ikke noe vi skal tjene penger på, understreker han.


www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article

Jeg husket feil angående 50%-biten:

Dette betyr i praksis at investeringsselskapet kjøper 50 % av alle spillerne i FFK mot at FFK ASA tilføres 17 millioner kroner.

www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article

Dersom overgangssummen på 8 millioner stemmer, så får FFK 3.187.500 for salget av Brenne. Investorpoolen får det samme.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 14 des 06, 00:29
Jeg limer inn dette fra denne tråden:

Opprinnelig postet av Knuty
Opprinnelig postet av Patrioten
I følge www.moss-dagblad.no/mfk-magasinet/article2465238.ece mener de at Moss får et par hundre tusen


Slik jeg har forstått det får moss følgende:

De får (25% * salgspris til LSK ) - salgspris fra MFK til FFK.

Dermed:

(Salgsum til LSK ) * 25%. Med en antatt salgssum på 7mill, blir dette 1,75 mill.

Moss vil da få forskjellen mellom dette, og det vi kjøpte brenne for (i følge det jeg har hørt omtrent 1,5 mill).

Dette tilsvarer da 1,75 - 1,5 mill = 250.000 kroner.

Tallet vil selvfølgelig forandre seg avhengig av salgssummen, som bare er en antagelse utifra hva media antar.


Dette høres veldig riktig ut, og mer fornuftig enn det Moss Avis først sa og vi baserte utregningene på i denne tråden.

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 20 des 06, 08:10
Endret: 20 des 06, 08:11
Opprinnelig postet av Holters
Dette høres veldig riktig ut, og mer fornuftig enn det Moss Avis først sa og vi baserte utregningene på i denne tråden.

Det hørtes riktig ut, men var feil.

- Jeg understreker at jeg ikke vet hvor mye Brenne gikk for Lillestrøm til, men de regnestykkene som tidligere har stått i avisene er feil. La oss si at Brenne gikk for syv millioner kroner som har blitt nevnt i media, da skal vi trekke fra 1,5 millioner som Moss har fått fra før, men så skal klubben ha 25 prosent av 5,5 millioner kroner. Det vil si at jeg tror Moss får et sted mellom 1.250.000 eller 1,5 millioner kroner nå, sier Jobs og fortsetter:

www.moss-dagblad.no/mfk-magasinet/article2479229.ece

frekkrik

A-lagspiller
Ble medlem: 01 nov 04
Innlegg: 562

Lagt til: 20 des 06, 11:07
Men nå sa vel de i investorpoole ant pengene fra salget av Simmen skulle spyttes inn i klubben igjen til kjøp av en erstatter for Simen.... I såfall er det meget bra og sikkert lønnsomt for alle parter. Istedet for at de tar ut ett utbytte nå, investerer de mer for å øke verdien ytterligere. Når vi har spillere i 20-30 millionersklassen kan de ta ut et lite utbytte

Holters

Ansvarlig redaktør

Ble medlem: 23 mar 03
Innlegg: 10060

Lagt til: 20 des 06, 12:41
Opprinnelig postet av frekkrik
Men nå sa vel de i investorpoole ant pengene fra salget av Simmen skulle spyttes inn i klubben igjen til kjøp av en erstatter for Simen.... I såfall er det meget bra og sikkert lønnsomt for alle parter. Istedet for at de tar ut ett utbytte nå, investerer de mer for å øke verdien ytterligere. Når vi har spillere i 20-30 millionersklassen kan de ta ut et lite utbytte

Poenget er at investorpoolen ikke må spytte inn pengene ukritisk og direkte tilbake inn i FFK. Investorene kan spytte inn pengene for den spilleren FFK presenterer og som de har tro på.


Flat Trådet Nøstet
Side 1 av 1 1

Copyright © ffksupporter.net 2003-2023 | Kontakt oss på support@ffksupporter.net

Ansvarlig redaktør: Øystein Holt, ffksupporter.net

26/04/2024 22:15 | c8124340